Verhoef gaat met Mijn-Taxi voor EV

7 Oktober, 2016 09:00

Is taxivervoer met elektrische taxi's wel mogelijk?

Bas Serné, algemeen directeur van Verhoef Personenvervoer, beantwoordt deze vraag met een volmondig "JA":

"Sinds eind augustus exploiteren we onder één van onze merknamen "Mijn-Taxi" een zestal Kia Soul's EV en onze 1e ervaringen zijn zeer positief. Onze uitdaging was niet zozeer om te bewijzen of je met de huidige elektrische auto's ook taxi kunt rijden, nee, onze uitdaging was of we de auto konden inzetten op projecten waarbij de tarieven liggen op het niveau van bijvoorbeeld het contractvervoer (zorgvervoer, leerlingenvervoer, wmo- en regiotaxi) en tegelijkertijd een bijdrage kunnen leveren aan schoner milieu door het terugdringen van de CO2 uitstoot.

Met de Kia Soul hebben we een auto uit het segment van ca 33.000 euro kostende EV voertuigen met een actieradius van ongeveer 175 km op een volle accu. Qua prijs en range bijna 1/3e van een Tesla Model S maar daardoor niet minder geschikt. Uit alle geteste voertuigen kwam de Kia Soul als een van de betere wagens uit de bus. De rijke uitrusting, het stoere uiterlijk en de ruimte in de auto vielen zowel bij de passagiers en chauffeurs in de smaak en verwachte TCO (total cost of ownership) komt dicht in de buurt van vergelijkbare op fossiele brandstof rijdende auto’s. Wat ook niet geheel onbelangrijk was bij de keuze voor deze wagen is dat Kia dealer Vaneman uit Amsterdam inmiddels ruime ervaring heeft in het leveren en onderhouden van elektrische voertuigen én weet dat snelle en goede service belangrijk is voor een personenvervoerder.

Taxivervoer met dit soort wagens is natuurlijk niet zonder uitdagingen. De beperkte actieradius vraagt om bewust rijgedrag, een goede planning en een chauffeur die het hoofd koel houdt. Want het is in het begin erg wennen dat je met een auto wegrijdt die ‘maar’ 175 km kan rijden. Hoe het voelt? Nou gooi de tank van je bezine of diesel auto maar voor 15% vol in de wetenschap dat je die dag zo ver mogelijk wilt komen. De beperkte actieradius maakt van iedere chauffeur een zuinigheidsfreak. Zet de auto in de ECO stand, houdt de vermogensmeter binnen het groene bereik, zet kachel uit (of driver only) en de stoelverwarming aan en rem vooral af op de elektromotor.

 

 

Wat in ons voordeel werkt is dat ons verzorgingsgebied dusdanig verzadigd raakt dat we veel ritten aaneengeschakeld kunnen worden gereden (de zogenaamde volg-tijdelijke combinatie) en dat er voor dit moment in deze regio voldoende snellaadpalen beschikbaar zijn. Deze snellaadpalen zijn namelijk essentieel om de auto’s aan het werk te kunnen houden. Een snellader laadt de accu in 20-25 minuten weer tot 80% oftewel goed voor een 100-130 km. Grappig is dat het niet uitmaakt of je met een Kia Soul of een Tesla Model S aan de snellader staat. De hoeveelheid km’s die je in deze 20-30 minuten kunt laden is hetzelfde.

Op de standplaats in Uithoorn worden de Kia's met 100% groene stroom van Geenchoice weer geladen.

Naast de Kia Soul neemt Verhoef binnenkort ook een aantal Nissan Leaf 's en Evalia's (NV-200) op in de vloot. Deze inversteringen zijn onderdeel van het meerjarenplan om het wagenpark te vergroenen".

 

 

< Nissan Leaf en Evalia toegevoegd aan EV-vloot Mijn-Taxi De top 10 ergernissen van automobilisten >