De herkenning van de dode hoek

27 Augustus, 2015 09:20

De dode hoek is de ruimte naast een voertuig die een bestuurder van een motorvoertuig niet ziet door enkel gebruik te maken van de achteruitkijk- en zijspiegels. Er gebeuren jaarlijks veel ongelukken waarbij de dode hoek een rol speelt; met name tussen fietsers en vrachtwagens waarbij de fietser in de dode hoek van de vrachtwagen zit. In dit blog geven wij meer informatie over de dode hoek.

Waar bevindt de dode hoek zich?

Alle motorvoertuigen hebben een dode hoek. De plaatsen waarbij een bestuurder je niet ziet, verschillen echter per voertuig. Onderstaand schema toont de dode hoek per voertuig:

Voertuig

Locatie dode hoek

Vrachtwagen

Rechterkant, voorkant en achterkant van de vrachtwagen.

Personenauto

Rechterkant, linkerkant en net voor de auto. (met name kleine kinderen kunnen hierdoor over het hoofd worden gezien)

Motor

Aan de zijkanten van de motor zowel links als rechts.

Caravans en aanhangers

Bij het indraaien van de bocht heeft een bestuurder geen zicht op de zijkant van de aanhanger.

De gevaren van een dode hoek

De meeste ongevallen die gepaard gaan met de dode hoek vinden plaats tussen rechts afslaande vrachtwagens en rechtdoor fietsende fietsers. Uit de analyse van deze ongevallen blijkt dat vrachtwagenchauffeurs veelal aangeven fietsers niet of te laat te hebben gezien.

Wanneer er enkel in de achteruitkijk- en zijspiegels wordt gekeken mist een bestuurder van een personenauto ook zijn dode hoek. Dit veroorzaakt met name bij het invoegen regelmatig ongelukken. Vooral motorrijders zitten vaak in de dode hoek van een personenauto. De kans dat een bestuurder iemand over het hoofd ziet, verkleint door regelmatig over de schouder te kijken.

De oplossingen om een dode hoek tegen te gaan

Kijken is belangrijk bij het besturen van alle motorvoertuigen. Daarbij is het belangrijk om goed te kijken in de achteruitkijk- en zijspiegels. Als het  bijvoorbeeld door medische redenen niet mogelijk is om de nek te draaien dan kan een dodehoekspiegel een goed hulpmiddel zijn. Vrachtwagens in Nederland moeten sinds 2003 verplicht beschikken over een dodehoekspiegel.

Als fietser of bestuurder is het verstandig om uit de dode hoek van een ander voertuig te blijven. Dit omdat je er als weggebruiker niet zeker van bent dat de bestuurder je daadwerkelijk heeft gezien. Twijfel je of de bestuurder je ziet? Probeer dan oogcontact te zoeken. Als jij de bestuurder niet ziet, is de kans erg klein dat hij jou wel ziet.

 

< De invloed van de zon op het zicht Zakelijk transport inzichtelijk gemaakt >