Gaat de zelfrijdende auto chauffeurs vervangen?
Bedrijven als Tesla en Google werken er al jaren aan: een autonome auto die zelf stuurt, gas geeft, remt, afstand houdt, inparkeert en reageert op verkeerssituaties zonder dat er een bestuurder aan te pas komt. Fabrikanten als Mercedes en BMW hebben al zelfrijdende functies toegevoegd aan auto’s (met bestuurder) die op dit moment rondrijden; autopilot en park assist bijvoorbeeld. Maar zal de zelfrijdende auto de bestuurder helemaal gaan vervangen?
Autonome auto’s rijden al rond
In Californië (Google) en Spanje (Volvo) wordt al volop geëxperimenteerd met autonome auto’s. Ze rijden daar al rond op de openbare weg. Zelfs in Nederland komt het voor: Mercedes heeft met zijn autonome model een eerste rit gemaakt in het centrum van Amsterdam, over de altijd drukbezochte Dam en langs het IJ. De auto’s die zelf rondrijden (vaak nog met een bestuurder die ingrijpt wanneer het nodig is) zitten allen nog in een testfase.
Fatale fout
Met al die experimenten kun je er natuurlijk op wachten dat er eens wat verkeerd gaat. In mei 2016 viel het eerste dodelijke slachtoffer als gevolg van een fout van de zelfrijdende auto van Tesla. De ‘bestuurder’ was een film aan het kijken en kon dus niet op tijd reageren toen het remsysteem van de auto niet in werking trad en de auto op een vrachtwagen botste. Het systeem van de Tesla zag de vrachtwagen niet goed, waardoor de auto niet remde.
Betrouwbaarheid en aansprakelijkheid
Autofabrikanten verwachten dat autonome auto’s tussen 2018 en 2025 op de markt zullen komen. Uiteindelijk zal het mogelijk worden dat de auto volledig zelfstandig rijdt, en dat chauffeurs dus overbodig worden. Voordat dit mogelijk is, moet er echter nog veel gebeuren. Ten eerste moeten de systemen die zorgen dat de auto inspeelt op verkeerssituaties nog verbeterd worden, zodat de auto volledig zelfstandig ongelukken kan voorkomen. Het incident met de Tesla bewijst dat dit systeem momenteel nog niet betrouwbaar genoeg is. Daarnaast is de aansprakelijkheid nog niet bepaald: als de auto een ongeluk veroorzaakt, is de inzittende of de autofabrikant aansprakelijk?
De eerste zelfrijdende taxi is een feit
Na een zelfrijdende auto kon de autonome taxi natuurlijk niet lang op zich laten wachten. Singapore heeft de primeur: daar worden al proeven gedaan met zelfrijdende taxi’s in het drukke zakengebied. Momenteel rijdt er nog een medewerker van nuTonomy mee, het bedrijf dat de auto’s test. Dit is echter niet om de auto te besturen, maar om eventueel in te kunnen grijpen en de voortgang bij te houden. De verwachting is dat deze taxi’s al in 2018 zelfstandig zullen rondrijden in Singapore.
Zolang autonome auto’s nog niet beschikbaar zijn voor de consumentenmarkt en zolang er nog geen zelfrijdende taxi’s rondrijden, zullen we zelf nog achter het stuur moeten kruipen. Autonome auto’s zijn voorlopig dus nog geen vervanging voor chauffeurs. Bij de auto’s van Verhoef Service Company hoeft u echter niet zelf te rijden: u kunt bij ons een privéchauffeur of directiechauffeur reserveren die voor u rijdt.
Neem contact met ons op
Service Company
Over Verhoef
Verhoef Service Company is de specialist op het gebied van privé vervoer en transport.